Wszyscy wiemy, że nauka gry na instrumencie ma wiele zalet. Może bawić, relaksować, uspokajać, poprawiać koncentrację, stymulować uczenie się i poprawiać pamięć, ułatwiająć naukę języków obcych oraz przedmiotów ścisłych. Dla wielu ludzi nauka gry instrumencie jest sposobem na pobudzenie szarych komórek, poprawę koordynacji, zmniejszenie stresu i uaktywnienia ogólnej odnowy biologicznej. Faktem jest, że po długim dniu w biurze gra na instrumencie jest świetnym sposobem na relaks i wyrażanie emocji.
Jakie są korzyści ?
1) Nauka gry na instrumencie pobudza zdolności intelektualne. Jest zabawą i bardzo dobrym "ćwiczeniem dla mózgu". Granie przez dwadzieścia minut dziennie może pomóc utrzymać dobrą formę intelektualną. Badania wykazują, że gra może także pomóc osobom starszym pozostać aktywnymi fizycznie i ochronić niektóre osoby od chorób neurodegeneracyjnych, takich jak choroba Alzheimera. Wykazano również, że nauka gry na instrumencie sprzyja rehabilitacji fizycznej osób w każdym wieku. Badania przeprowadzone w Niemczech wykazały, że mózgi profesjonalnych muzyków są bardziej rozwinięte niż ludzi, którzy nie grają na żadnym instrumencie: muzycy amatorzy, logicznie, znajdują się w połowie drogi.
2) Nauka gry na instrumencie uaktywnia rozwój psychoruchowy. Kto uczy się grać usprawnia i uniezależnia ręce i palce (przez praktykę grania wzrasta motoryka).
3) Uczenie się gry na instrumencie powoduje, że wzrasta poczucie własnej wartości. Opanowanie instrumentu daje dumę, satysfakcję i zadowolenie z siebie.
4) Gra na instrumencie może wspierać rozwój kreatywności. Działalność kompozytorska czy improwizacyjna wyzwala kreatywność i pomysłowość

Najmłodsi
Badania wykazały, że dzieci w wieku do czterech lat, które (systematycznie) wykorzystują do zabawy (nauki) instrumenty rozwijają się zdecydowanie lepiej. Pediatrzy twierdzą, że kiedy dziecko zaczyna uczyć się gry na fortepianie lub na innym instrumencie muzycznym (skrzypce, gitara i głos / piosenki) części mózgu, które kontrolują mowę, pamięć i zdolności intelektualne, muzyczne oraz motoryczne są bardziej stymulowane.
Badanie dzieci w wieku przedszkolnym (od 3 do 4 lat) które uczyły się gry na fortepianie przeprowadzone przez dr Frances Rauscher (psychologa z University of Wisconsin) i Gordona Shaw (University of California w Irvine fizyka) w środkowej Kalifornii) wykały, że dzieci te osiągają lepsze wyniki (ponad 30% w stosunku do tych dzieci, które nie otrzymały szkolenia muzycznego). Do rozpoznawania i badania przestrzennej funkcji mózgu starał się zbadać matematykę i technikę.
Wczesna nauka fortepianu w rzeczywistości sprzyja rozwojowi obwodów nerwowych w najważniejszych przestrzennych rejonach mózgu!
Teoria muzyki i jego zalety.
Kiedy dzieci zaczynają grać na fortepianie muszą nauczyć się teorii muzyki (czytanie i pisanie nut). Wiąże się to wiedzą: jak długo muszą wytrzymać każdą nutę, jak dzielić i liczyć takty, jak poznać oznaczenia intensywności uderzenia poszczególnych fragmentów melodii itd. Wszystko to (wszystkie te różne rodzaje ćwiczeń wzroku, słuchu, i dotyku dłoni w znaczący sposób poprawiają wyniki w nauce dziecka, zwłaszcza w dziedzinie matematyki i nauki i czytania.