Do odkrywania dźwięków i muzyki
„Muzyka, zanim cokolwiek innego”, napisał Verlaine.
Przebudzenie muzyczne: Co to jest ?
To otwarcie na świat dźwięków. Dla mnie to nie jest tylko inicjacja. Jest to podejście, niemal filozofia muzyki, która wypełnia człowieka w całej jego pełni. Rozpoczynam moją „prace” z moimi uczniami już w łóżeczku.
Dla małych dzieci, muzyczne przebudzenie jest przede wszystkim odkryciem, eksperymentowaniem dźwięków, przedmiotów i instrumentów. Nie jest celem robienie z dzieci wielkich muzyków ale inicjowanie i rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, należytego osądzania, aby dziecko miało możliwość wyboru co im się podoba a czego nie lubi. Zauważyłem, że dzieci, które bawią się dźwiękami często są bardziej otwarte na muzykę współczesną: w przyszłości będą lepiej rozumiały, będą otwarte na muzykę ciekawszą, bardziej skomplikowaną i wyrafinowaną.
Jak pomóc dziecku w odkrywaniu muzyki?
Muzyki nie uczymy się tak jak czytania. Nie mówimy: „Dzisiaj będę pracować nad dźwiękami głośnymi, jutro nad niskimi” Jest to kompleksowe podejście.Pracuję z dziećmi poprzez ciało tak, aby muzyka przez nie przepływała, przez ruch zorganizowany i niezorganizowany (w celu zdolności odczuwania muzyki) dla lepszej koordynacji ciała ale także dla poczucia rytmu w ciele. Pracuję z instrumentami wydającymi zróżnicowane dźwięki pod względem ich wysokości, brzmienia i barwy, pracuję z głosem (piosenki).
Jak przebudzić malutkie dziecko?
Po pierwsze ważne jest słuchanie. To jest podstawa wszystkiego. Muzyka – i sztuka w ogóle – pozwalają się rozwijać, aby smakować życie jako bardziej komfortowe. Jest to ważne dla równowagi człowieka. Miałem kiedyś oczywiście małą dziewczynkę, która nie mówiła i była bardzo zamknięta. Pewnego dnia przyniosłem mały instrument strunowy w kształcie gitary. Kiedy usłyszała dźwięki ożywiła się i zaczęła się uśmiechać. Ta muzyka niewątpliwie zabrzmiała w niej (dotarła, trafiła).
Istnieją również inne korzyści …
Obcowanie z muzyką jest nie tylko możliwością odczuwania i przeżywania muzyki, ale również rozwojem socjalizacji, umiejętności porozumiewania się z innymi. Pobudzane jest również ciało: tempa nie da się odczuć siedząc, trzeba je poczuć całym ciałem. Jest to znakomity sposób podejścia do pojęcia lateralizacji asymetrii czynnościowej prawej i lewej strony ciała ludzkiego, która wynika z różnic w budowie i funkcjach obu półkul mózgowych.
Pomaga to dzieciom w nauce czytania.
Muzyczne przebudzenie, można powiedzieć, jest przydatne w każdym wieku …
Najlepiej muzyczne przebudzenie rozpocząć przed 6 rokiem życia, później przechodzimy „do konkretów” do czytania nut i doskonalenia techniki gry na instrumencie. Ale ja również pracuję z grupami małych instrumentalistów dostosowując ich indywidualne możliwości do potrzeb wspólnego muzykowania. Jest to istotne, ponieważ gdy dziecko uczy się używając instrumentu uważa się za wykonawcę, a nie twórcę (autora napisanego utworu). W innych dziedzinach sztuki (malarstwo, rzeźba) znajdujemy praktykę wymyślania rzeczy.