Wielu badaczy, naukowców, nauczycieli i wychowawców podkreśla szczególne znaczenie śpiewu w rozwoju człowieka.
Wpływ śpiewu można rozdzielić na dwa sposoby: oddziaływanie bezpośrednie i pośrednie.
Do wpływu bezpośredniego zaliczymy te aspekty, które zachodzą w ciele, czy też w psychice człowieka bezpośrednio pod wpływem śpiewania. Do wpływu pośredniego natomiast zaliczymy te aspekty, które zaistnieją pod wpływem nastroju powstałego na skutek muzykowania głosem.
Innym podziałem, wynikającym również z powyższego, będzie wpływ na rozwój fizyczny (physis) oraz równocześnie zachodzący rozwój psychiczno -emocjonalny (psyche).
Znamienny tutaj jest fakt, że niezależnie od kierunku rozpatrywania śpiew równocześnie wpływa na różne aspekty naszej osobowości i niezależnie od wieku wytwarza energię będącą motorem rozwoju emocjonalnego i psychofizycznego. Zatem śpiew równocześnie wpływa na różne kategorie ludzkiego rozwoju.
Rozważając rozwój fizyczny dzieci zauważamy, że pod wpływem śpiewu rozwijają się i usprawniają układy oddechowy, krążenia, trawienny i nerwowy, co ma dalsze konsekwencje w mechanizmach funkcji życiowych związanych z muskulaturą ciała. Dzieci zwykle w sposób naturalny łączą śpiew z ruchem podkreślając rytm zawarty w piosence. Skłonność ta, dobrze wykorzystana przez mądrego rodzica, czy wychowawcę, prowadzi do usprawnienia ciała i kształtowania prawidłowej postawy.
W przypadku psychiki zauważamy wyraźny wpływ na rozładowanie emocji, poprawę nastroju, budowanie poczucia bezpieczeństwa i odwagi w wyrażaniu siebie. Dzieci, które śpiewają są pogodne, spokojniejsze i odważniejsze. Śpiew ponadto wspomaga uwagę (koncentrację), pamięć i wyobraźnię kształtując równocześnie potrzeby wyższego rzędu związane z potrzebami kulturowymi.
Uwrażliwienie na jakość wydobywanego dźwięku zapobiega chorobom krtaniowym i występowaniu guzków, które mogą wystąpić w przypadku posługiwania się krzykiem. Równocześnie kształtuje kulturę wyrażania myśli i porozumienia międzyludzkiego.Jest to również doskonały środek na wszelkie napięcia psychiczne, lęki i niepokoje oraz agresję.Śpiew powoduje rozładowanie nagromadzonych emocji, zarówno tych przyjemnych, jak i nieprzyjemnych, dzięki czemu łatwiej dziecku utrzymać harmonię i równowagę emocjonalną. Oczywiście nie jest łatwo namówić dziecko „kipiące złością” do wspólnego śpiewu, ale warto próbować, bo efekty są niezwykłe.Pragnę tu podkreślić niezwykłą rolę kołysanek, które śpiewane z dzieckiem przed snem rozluźniają ciało niwelując napięcia, łagodzą skutki różnych doznań z całego dnia i pogłębiają związek emocjonalny dziecka z rodzicem.Nie tylko z rodzicem budujemy lepsze związki dzięki wspólnemu śpiewaniu. Podobnie się dzieje w grupie dzieci, które często razem śpiewają. W takich grupach obserwuje się większą zgodność charakterów, mniej kłótni i bójek, lepszą współpracę również w innych dziedzinach, a także pogodniejszy nastrój członków grupy.Tak rozważając powyższy temat sentymentalnie przypomniały mi się słowa poety Cypriana Kamila Norwida:„(…) Tam idź, gdzie słyszysz śpiew,
Tam ludzie serca mają,
Źli ludzie wierzaj mi
Nigdy nie śpiewają…”